چگونه بهترین نقطه راندمان را برای پمپ خود بیابید

پمپ  صنعتی  برده سیستم پمپاژ است. این سیستم پمپ را کنترل می کند. این سیستم از مخازن مکش و تخلیه به علاوه تمام لوله ها، زانوها، دریچه ها، فیلترها، اتصالات و ابزار دقیق تشکیل شده است. هنگامی که سیستم تغییر می کند پمپ واکنش نشان می دهد.

اگر پمپ مجبور به انجام کاری شود که قادر به انجام آن نیست، به طور مکرر و زودرس از کار می افتد. ما آن را خرابی مرموز پمپ، تعمیر و نگهداری واکنشی یا توقف برنامه ریزی نشده می نامیم. بنابراین، چگونه می دانید که پمپ شما می تواند در داخل سیستم چه کاری انجام دهد؟

پاسخ ساده است، اما همیشه واقع بینانه نیست. منحنی پمپ باید   برای همه افراد مرتبط با پمپ در دسترس و درک باشد، اگرچه به ندرت چنین است.

شما می توانید اطلاعات خوبی از پلاک شناسایی پمپ و موتور بدست آورید. پلاک شناسه موتور سرعت را نشان می دهد. پلاک شناسه پمپ معمولاً قطر پروانه را بر حسب اینچ نشان می دهد.

با سرعت پمپ و قطر پروانه می توانید به 2 روش به آن نزدیک شوید.

رویکرد 1

در 1800 RPM، قطر پروانه بر حسب اینچ، ضرب در خودش، هد خاموشی تقریبی پمپ بر حسب فوت است. این بدان معنی است که یک  پمپ گریز از مرکز استاندارد  با یک پروانه شش اینچی بر روی یک موتور چهار قطبی 34 تا 38 فوت سر خاموش (6 x 6 = 36) تولید می کند.

به همین ترتیب، یک پروانه نه اینچی روی یک موتور چهار قطبی حدود 80 فوت سر خاموش کننده تولید می کند (9 x 9 = 81). و یک پروانه 13 اینچی حدود 170 فوت سر خاموش کننده تولید می کند (13 x 13 = 169). این اعداد در حدود 5 درصد دقیق هستند.

رویکرد 2

بهترین نقطه بازده (BEP) حدود 85 درصد سر خاموش است. پمپ باید در بهترین نقطه بازده یا نزدیک به آن کار کند.

کلمه کلیدی در اینجا “درباره” است. این روش بسته به طراحی پمپ، کاربرد و مایع استثنایی دارد. با این حال، این حدود 90 درصد از تمام پمپ های گریز از مرکز را پوشش می دهد. اگر سرعت پمپ یا قطر پروانه تغییر کند، عملکرد پمپ با آنچه که معمولاً به عنوان قوانین میل ترکیبی نامیده می شود تغییر می کند.

سر خاموش کننده یک مفهوم ساده است. اگر بخواهید به یک لوله عمودی پمپ کنید، پمپ مایع را به سمت لوله به سمت بالا فشار می دهد تا جایی که از آن ورای آن ارتفاع بیشتری نمی توان به دست آورد. جریان صفر می شود زیرا تمام انرژی موتور الکتریکی برای حفظ ارتفاع سرمایه گذاری می شود. این سر خاموش کننده است.

با فرض اینکه پمپی برای پر کردن مخزن با سرعت 600 GPM با آب محیط دارید، لوله تخلیه از بالای مخزن بالا می رود و به داخل مخزن می افتد.

وقتی پر است، سطح مخزن تخلیه 52 فوت بالاتر از سطح مخزن مکش است. این سیستم دارای دو فوت تلفات اصطکاک با لوله ها، زانوها، سوپاپ ها و ابزار دقیق است.

عناصر مهم یک منحنی پمپ گریز از مرکز معمولی بر روی یک نمودار رسم شده است. محور عمودی سر یا ارتفاع را بر حسب پا با شروع از 0 می خواند. محور افقی جریان را در GPM با شروع 0 می خواند.

چگونه یک پمپ برای این سیستم تعیین می کنید؟ پمپ باید 54 فوت هد (52 فوت تغییر ارتفاع به اضافه دو فوت تلفات اصطکاک) در 600 GPM تولید کند. قطر پروانه پمپ شما باید هشت اینچ باشد که به یک موتور الکتریکی چهار قطبی متصل شود. هد خاموش تقریباً 64 فوت خواهد بود. BEP حدود 54 فوت (85 درصد) در 600 GPM خواهد بود.

BEP برای یک  پمپ گریز از مرکز  معمولی روی منحنی شکل ارائه شده در بالا با مختصات ترسیم شده به نقطه C (بهترین هد بازده بر حسب فوت) و نقطه D (بهترین جریان بازده در GPM) ذکر شده است.

چگونه می توانید بفهمید که این پمپ همانطور که باید کار می کند؟

آب محیط در ارتفاع 54 فوتی به دیفرانسیل 23 PSI در گیج های فشار پمپ تبدیل می شود. اگر گیج مکش PSI صفر را نشان دهد، گیج تخلیه باید 23 PSI را نشان دهد. یک فلومتر ممکن است سرعتی را گزارش کند که به 600 GPM تبدیل می شود. به همین راحتی است. همچنین اهمیت فناوری ابزار دقیق برای قابلیت اطمینان پمپ را نشان می دهد. پمپ ها به گیج های کار نیاز دارند. اپراتورهای تجهیزات برای تفسیر صحیح آنها به آموزش نیاز دارند.

burkle 5201-1000_pump-it_gebrauchsanleitung